Duurzaam groeien

Als familiebedrijf staan we voor continuïteit. Duurzaam groeien dus. Daar gaat ons ondernemershart harder van kloppen. Dat betekent niet alleen kansen zien en pakken, maar ook goed zorgen voor je mensen, je partners en je leveranciers. Dus doen we wat we beloven en komen we onze verplichtingen stipt na, maar zijn we ook helder in onze richtlijnen. Een man een man, een woord een woord. Die duidelijkheid werkt en is de basis voor langetermijnrelaties.

Meer over ons

Onze historie

1916

Van ambacht naar kleinhandel

In 1916 zette onze familie de eerste stappen in de levensmiddelenbranche. Hein ten Have huurde in dat jaar een koffiehuis, bakkerij en winkel voor kruidenierswaren in Boskamp. Een klein dorpje bij Olst. En zijn vrouw Cato nam nog meer ondernemersbloed mee. Ze stamde uit een echte handelsfamilie en runde al snel het koffiehuis en de kruidenierszaak. Hein richtte zich vooral op bakkerij. In die tijd deed men op zondag de boodschappen, na een bezoek aan de kerk. En de spullen in de winkel kwamen uit de regio of soms rechtsreeks van de fabrikant.

Van kruidenier naar groothandel

Zoon Geert ten Have kreeg in 1947 de kans om in Raalte een kruidenierszaak over te nemen. Hij ging die uitdaging aan, op voorwaarde dat hij het op zijn manier mocht doen. Hij wilde geen bemoeienis vanuit de familie. Zijn vrouw Mies richtte zich op de winkel, maar Geert dacht groter. Hij begon de ontwikkeling van een groothandel in kruidenierswaren. Daar zag hij kansen, hoewel het land nog in wederopbouw was. Niemand had bijvoorbeeld al een wasmachine, koelkast of televisie. De vele kleine, lokale kruidenierszaakjes waren voorzichtig en hielden vast aan hun eigen leverancier. Toch liet Geert zich niet tegenhouden. Hij koos onder andere voor maatwerk en leverde ook kleinere hoeveelheden in plaats van een volle doos, zoals grote concurrent Schuitema dat deed. Geert gaf ook economische adviezen, want veel winkeliers hadden geen enkele opleiding en konden wel wat hulp gebruiken. Langzaam begin de groothandel te groeien.

1947

1966

Van groothandel naar inkoopcombinatie

In de jaren 50 ging het beter in Nederland en de eerste supermarkten verschenen in het straatbeeld. Geert realiseerde zich dat hij het als zelfstandige grossier niet zou gaan redden. Daarom zocht hij aansluiting bij inkoopcombinatie De Kroon uit Utrecht. In 1957 opende Geert ook een nieuw magazijn in Raalte. Een grote stap, op weg naar meer groei. In 1966 kwam de Weka Groothandel in Aalten erbij, waardoor de omzet verdriedubbelde en de rol van Geert veranderde. Hij werd directeur met een staf onder zich. En zoon Ton trad in 1968 toe tot het bedrijf. Hij leerde snel en veel. In 1976 werd hij dan ook verantwoordelijk voor het commerciële beleid. Een van eerste stappen was het aanbieden van AGF in de winkels.

 

Van vrijwillige filiaalbedrijf naar franchising

Eind jaren 70 nam de concurrentie nog verder toe. Het bedrijf kocht vele organisaties op, waardoor de groothandel op een gegeven moment 6 verschillende locaties had, met honderd man in dienst. Daarom werd in 1978 in Doetinchem een nieuw pand gebouwd. Dicht bij de A18 en dus dicht bij het snelwegennetwerk in het oosten van het land. Ton werd adjunct-directeur. Maar de mogelijkheden voor verdere groei waren beperkt. De kleine kruidenier op de hoek verdween en het grootwinkelbedrijf, zoals Albert Heijn, werd steeds machtiger. De eerste naoorlogse crisis in de jaren 80 maakte de concurrentie nog heviger. Inkooporganisatie De Kroon ging op in een nieuwe organisatie, maar dat zorgde voor een hoop onrust en een agressieve cultuur die vader Geert niet aan stond. Een lastige situatie. Na goed overleg hebben ze toen het bedrijf verkocht, maar Ton bleef onderdeel van de directie. Toch voelde hij zich niet op zijn plek. Hij voerde in 1981 gesprekken met Albert Heijn om iets nieuws te beginnen. Een idee dat al in Amerika werd toegepast: franchise-filialen. Hij mocht in de Achterhoek op zoek naar geschikte locaties. Dat werd de Meermarkt in Didam. Vlak voor Pasen in 1984 ging de eerste Ten Have Albert Heijn open!

1984

2012

Van retailformule naar digitale mogelijkheden

Als snel volgden meerdere winkels. Van nieuwbouwwijk Doetinchem De Huet en Terborg tot aan Aalten Apeldoorn en Rhenen. Ook Gall & Gall’s kwamen erbij. De Ten Have Groep werd een echt multi-franchiser en Ton kreeg een belangrijke stem bij Albert Heijn Franchising. In het begin van het nieuwe millennium veranderden de economische omstandigheden en ook de aansturing van het Albert Heijn-concern. Hierdoor ontstond frictie tussen de franchisenemers en het hoofdkantoor. Het weerhield Ton er niet van zich te blijven ontwikkelen, ondanks de recessie die volgde op de internetbubbel. De winkels bleven komen en Ton heeft altijd een rotsvast vertrouwen in de Albert Heijn-formule gehouden. Dus was er ook alle vertrouwen om een nieuwe generatie in het bedrijf toe te laten. Gerald en Toïne ten Have hadden van kleins af aan interesse in het bedrijf en op 1 januari 2012 vormden ze de nieuw directie. Het markeert ook de nog sterkere nadruk op digitale mogelijkheden en internettoepassingen. Van een geautomatiseerde logistiek tot winkeltechnologie en bijvoorbeeld bezorging. Het neemt weer nieuwe uitdagingen met zich mee die om vernieuwende oplossingen vragen. Daar werken we elke dag aan, om onze gezonde groei voor het hele bedrijf een goede voedingsbodem te geven.

 

Onze winkels